Adriaan Mol, oprichter van Mollie Payments en Messagebird, is woensdag door vakgenoten verkozen tot de beste online ondernemer van Nederland tijdens de LOEY Awards 2018.
Die vakgenoten zijn onder anderen Pieter Zwart, oprichter en topman van Coolblue, oprichter Bernhard van Oranje van Levi9, en Corinne Vigreux, co-founder van TomTom. Zij hebben de internetondernemers beoordeeld op groei, innovatie en inspiratie.
“Adriaan is in staat geweest om zijn bedrijf Mollie in een vroeg stadium op te splitsen en beide ondernemingen vervolgens succesvol te laten groeien, zonder externe investeringen”, zegt juryvoorzitter Pieter Zwart over Mollie en Messagebird, die zijn ontstaan na een splitsing van het bedrijf in 2011.
Sinds die tijd is vooral Mollie sterk gegroeid. Het bedrijf dat gevestigd is in Amsterdam, telt inmiddels ruim honderd medewerkers en zo’n 50.000 klanten in Europa, vooral mkb-bedrijven.
Hoe Mol daar is gekomen, is een klassiek verhaal: in 1999 begon hij als 15-jarige met het ontwikkelen van het spelletje Snake voor de Mac. Hij bood het gratis aan, maar er liepen toch PayPal-donaties binnen. Zo verdiende hij voor het eerst geld als ondernemer en realiseerde hij zich dat hij vanuit zijn slaapkamer dingen kon bouwen die door mensen over de hele wereld gebruikt konden worden.
De volgende stap volgde in 2001 met de oprichting van de website MacOSX.nl, die over het bedrijf Apple berichtte en nu is opgegaan in One More Thing. In 2004 startte de ondernemer Mollie, toen nog als sms- en telecombedrijf. Het aanbieden van betalingsdiensten volgde in 2006. Met de lancering van iDEAL als standaard voor online betalingen, zag Mol dat die dienst kon worden verbeterd.
iDEAL kon technisch simpeler worden aangeboden, tegen een prijsstelling die transparant is voor bedrijven die het willen aanbieden.
"Als ondernemer is hij erg verbonden met zijn product en haalt veel energie uit het maken en verbeteren van het product. Hij weet als geen ander waar hij zelf goed in is en laat zich voor andere taken omringen met de juiste personen", zegt Zwart daarover.
Keuze om niet zelf de baas van je bedrijf te zijn
En dat laatste is essentieel, helemaal als je de leiding over laat aan anderen, waar Mol voor heeft gekozen. Hij is niet de ceo van zijn bedrijf, maar heeft twee bestuurders aangenomen. Mol houdt zich bezig met development en design en is betrokken bij de strategie.
"Vanaf dag 1 was er iets in mij waaruit bleek dat dit een goede keuze zou zijn", vertelt Mol aan Business Insider. "Ik ben goed in programmeren, niet per se in leidinggeven. Hoewel ik denk dat het wel goed is dat ik een tijd aan het roer heb gestaan. Daarmee is de kern van het bedrijf programmeren geweest. Op die manier konden we dingen simpeler maken voor heel veel klanten. Zonder dat er meteen zoiets als sales aan te pas komt."
Maar het begon toch te schuren. "Het was niet heel bewust, maar de taken die ik had als CEO waren toch een storende factor. Sollicitaties, de inrichting van de financiën, ik vond het allemaal niet boeiend. Hoewel ik er wel in ben gegroeid."
Omdat hij al vroeg wist dat hij liever niet de baas van zijn eigen bedrijf wilde zijn, had Mol weinig moeite met het idee de regie uit handen te geven. "Ik vond het eerder relaxed. Het overdragen van taken vond ik veel makkelijker dan ze zelf doen", lacht hij.
"Er was wel een tijd waarin ik het raar vond om de leiding aan anderen over te laten. En om soms het gevoel te hebben dat je niet zeker weet of zij net zoveel ambitie hebben als ik."
Daar weet Mol inmiddels wel mee om te gaan. "Ik ben daar heel zakelijk in geworden. Ik communiceer mijn ambities heel duidelijk. Wees eerlijk in waar je naartoe wilt en wat je verwacht, dan kun je iemand daar ook op aanspreken. En als het moet, iemand boven die persoon aannemen."
Ondernemers die overwegen het roer over te dragen, raadt hij aan hier veel tijd voor te nemen. "Het zoeken naar goede mensen kost tijd, en die zijn toch bepalend voor het succes in de toekomst."